Ommersyssel-2018. Opfølgning

Beskrivelse af kommende events og ture, herunder køreture med kort varsel.
Gæster er velkomne til at deltage.
Offentlig læseadgang (men ikke skriveadgang) til dette forum.
Besvar
Brugeravatar
JoanJ

Ommersyssel-2018. Opfølgning

Indlæg af JoanJ » 24. jun 2018, 13:56

Gunnar har skreven en hel historie om arrangementet, som vi bringer her.

Chris og Joan

Små veje og kager
For år tilbage var der en gruppe sjællændere – måske findes den endnu – som
seriøst gik op i at kombinere motorcykler, små veje og store kager. For nogen tid
siden fandt jeg ud af, at det med at kombinere motorcykler, små veje og kager også
praktiseres i hvert fald en gang om året i Østjylland.
En lørdag midt i juni stod jeg tidligt op for at kunne nå at køre de cirka 70 km til startstedet
og ikke meget senere end klokken 10 være fremme til den indledende morgenmad. Det er
Chris og Joan, der holder til sådan cirka midt imellem Randers og Hadsund, som står bag
arrangementet, og det var i år 7. gang, det løb af stablen med Chris som den, der står bag
køreturen på cirka 150 km, og Joan som den, der tager sig af kagerne og kaffen, som
venter turdeltagerne, når årets rute er gennemkørt.
Der var mødt omkring 15 deltagere på 11 motorcykler, og vejret viste sig fra den gode
side, da starten gik omkring klokken 11. Første del foregik på hovedruten til Hadsund, men
så var det stort set også slut med at køre på store veje de næste timer. Chris havde
strikket en rute sammen, som gik på kryds og tværs gennem landskabet i det østlige
Himmerland op til tæt ved sydsiden af Limfjorden, og vejvalget bestod i høj grad af nogle
af områdets smalleste striber asfalt og et enkelt sted af en flere kilometer lang jordvej, der
blandt andet gik gennem et skovområde. Der var således nok at beskæftige øjnene med,
selv om tempoet var til den moderate side.
Der var også tænkt på pauser undervejs. Det første sted holdt vi langs en forholdsvis smal
vej, og her stoppede en mand i en 4-hjulstrækker. Den første tanke var, at han nok ville
brokke sig over, at der holdt 11 mc'er på rad og række og fyldt op i vejkanten, men det var
noget helt andet, han havde på hjerte. Han foreslog nemlig, at vi skulle køre lidt længere
frem og holde tæt ved, hvor han boede, fordi der var udsigt over en sø. Vi blev nu, hvor vi
var, men da vi kørte videre stod han uden for sit hus ved søen og vinkede. Han var i øvrigt
ikke den eneste, der syntes, at vi skulle have et vink med på vejen, når vi kørte forbi.
Det næste sted, der blev holdt pause, var ved et fugletårn i Vildmosen syd for Mou. Det
sidste stykke hertil foregik også på grusvej. Der var ingen ørne eller andre store fugle at se
fra tårnet på det tidspunkt, men en flok bilister, som ankom lige inden vi kørte fra
parkeringspladsen, snakkede glade om, at de undervejs havde set, hvad de mente var et
par havørne.
Ruten gik nu sydpå med et sidste stop i nærheden af vandet ikke så langt fra byen Als,
hvor Chris fortalte om nogle begivenheder, som her havde fundet sted foranlediget af en
tysk officer, som i første omgang ikke ville overgive sig, da tyskerne kapitulerede i
Danmark i maj 1945.
Efter at have krydset Hadsund var vi igen på sydsiden af Mariager Fjord, og så gik det på
kryds og tværs ad mindre veje tilbage til startstedet. Undervejs begyndte det at småregne,
men inden regnen tog rigtig fat nåede vi midt på eftermiddagen i ly i Chris og Joans store
udestue. Her blev vi foruden Joan og et stort opbud af kager mødt af nogle nytilkomne,
som også ville være med til at nyde kaffebordet.
Efterhånden som folk opgav at fylde mere i maverne, begyndte de at sive ud i regnen, som
nærmest blev værre og værre, og ved ankomsten til Århus kunne jeg endnu engang
konstatere, at min mave burde være mindre. Mc-tøjet var drivvådt, men det indenunder var
tørt alle andre steder end lige der, hvor maven pressede på den ”vandtætte” membran, der
altså ikke havde kunnet klare presset. Det var nu nok ikke de mange kagers skyld alene,
og skulle der komme en invitation igen til næste år, så vil den blive modtaget med tak, selv
om det er svært at holde sig gode venner med vægten efter sådan en tur.
Skryd

Brugeravatar
BirgerP
Site Admin

Re: Ommersyssel-2018. Opfølgning

Indlæg af BirgerP » 24. jun 2018, 21:28

Flot beskrivelse af en flot tur, så flot at jeg har tilladt mig at sætte den på Facebook.
Birger

Besvar