Tur i Ommersyssel

Beskrivelse af kommende events og ture, herunder køreture med kort varsel.
Gæster er velkomne til at deltage.
Offentlig læseadgang (men ikke skriveadgang) til dette forum.
Besvar
Brugeravatar
BirgerP
Site Admin

Tur i Ommersyssel

Indlæg af BirgerP » 10. feb 2013, 18:29

Så ligger datoen for årets tur i Ommersyssel fast:
Lørdag d. 8. juni kl 11:00 er der afgang fra Joan og Chris i Gjerlev.
Vi laver opsamling kl 10:15 fra Hulen.

Joan vil gerne have tilmelding inden d. 1/6, så hun ved hvor mange æbler der skal skrælles og indsvøbes i flødeskum.
Der er hjemmegjort kaffebord efter turen :D
Birger

Brugeravatar
BirgerP
Site Admin

Re: Tur i Ommersyssel

Indlæg af BirgerP » 10. feb 2013, 18:29

Tilmelding fra os.
Birger

Brugeravatar
MaudWP

Indlæg af MaudWP » 11. feb 2013, 00:16

....og jeg glæder mig. :D
Maud ;-)

Brugeravatar
Britt

Indlæg af Britt » 24. mar 2013, 09:03

Selvføægelig er vi med. Og vi glæææææder os.
britt mari :mrgreen: og Royne

Brugeravatar
KimA

Indlæg af KimA » 11. apr 2013, 18:28

Tilmelding

Brugeravatar
BirgerP
Site Admin

Indlæg af BirgerP » 31. maj 2013, 22:12

Husk tilmelding 1 juni.

Ernst er noteret.
Birger

Brugeravatar
MaudWP

Indlæg af MaudWP » 8. jun 2013, 16:32

Lige hjemkommet fra Gjerlev vil jeg gerne takke Joan for et overdådigt kaffe- og kagebord, samt lækre sandwich inden turen - og Chris for en smuk, smuk tur ad gode veje omkring Mariager Fjord. En dejlig dag. :)
Maud ;-)

Brugeravatar
Britt

Indlæg af Britt » 8. jun 2013, 17:53

Tak Chris og Joan - for en meget smuk tur på veje jeg aldrig har været på... en flot oplevelse. Og Joan, tak for det overdådige og lækre kagebord. Tror ikke det bliver nogen aftensmad i aften...
britt mari :mrgreen:

Brugeravatar
BirgerP
Site Admin

Indlæg af BirgerP » 8. jun 2013, 21:35

Det vumser stadig af overforbrug. En perfekt dag!

Til de kvæginteresserede kan jeg oplyse at det var Gallowaykvæg som stod på bakken.

Gallowaykvæget (Bos taurus galloway) er fra sydvestskotland. Det er den ældste britiske kvægrace og verdens ældste hornløse kødkvægrace. Man mener gallowaykvæget kan stamme helt tilbage fra skyternes hornløse kvæg (år 485-425 f.Kr.). De fleste optegnelser om gallowaykvæg brændte i 1851, derefter oprettedes stambogen, og avlsarbejdet med de nuværende galloway-typer begyndte.

Racen er naturligt uden horn. Mulepartiet er bredt, og pelsen er traditionelt sortbrun. Gallowaykvæg har under- og yderpels med lange dækhår og krøllet ulden underpels, der isolerer mod både kulde og varme. Dækhårene virker vandafvisende. Dyrets hals er kort og går lige over i den lige ryg. Bækkenet er bredt, og benene er korte og robuste. Den skotske oprindelige variant er noget mindre end den amerikanske. Tyre af den skotske variant vejer omkring 700-800 kg, mens koen vejer omkring 400-450 kg. Kalvenes fødselsvægt ligger på 25-32 kg.

Gallowaykvæg er roligt og nemt at omgås. Mod en ydre trussel holder flokken dog sammen og gør fælles front mod fjenden. Gallowaykvæg giver ved slagtning høje kødprocenter. Da dyrene vokser langsomt, en tyr er ca. 18 måneder om at blive slagteklar (200 kg), bliver kødet meget fint marmoreret.

Gallowaykvæget er i stand til at fordøje store mængder af næringsfattige vækster f.eks. lyng og kan dermed overleve på meget ringe græsningsarealer – f.eks. heder. Dyrene lever længe og er meget frugtbare. Køerne er kendt som meget omsorgsfulde mødre, der kælver nemt, har meget mælk, og kan opfostre kalve selv under vanskelige forhold. Pelsen, sammen med dyrenes ringe krav til græsningens kvalitet, og store modstandsdygtighed overfor sygdomme, gør, at de kan gå ude hele året og er meget hårdføre. I Danmark benyttes gallowaykvæg bl.a. til naturpleje. Her findes i dag omkring 1000 dyr.
En variant af Gallowaykvæget er belted galloway

Der findes flere typer af gallowaykvæg: Rød galloway, dun galloway, belted galloway, miniaturegalloway og hvid galloway
Birger

Brugeravatar
Britt

Indlæg af Britt » 9. jun 2013, 08:12

Hold da op - det var noget af en information... Nu ved jo alt jeg har brug for vedrørende Gallowaykvæg - tak for det :)) Og nu ved jeg hvem jeg skall spørge næste gang jeg har brug for viden :))))
britt mari :mrgreen:

Besvar